tirsdag den 6. oktober 2015

New kid on the blog

Som flere andre på MIL studiet, er jeg fuldstændig ny udi bloggens univers. Jeg har ikke før brugt mange overvejelser, om hvorvidt bloggen er  relevant i min daglige praksis. Der ligger også en art dobbelthed i denne "opgave", Dels om jeg personligt vil få noget ud af at bruge bloggen som refleksionsværktøj, dels om eleverne vil kunne drage udbytte af bloggen, også som refleksionsværktøj,
Jeg har i løbet af diskussionerne i gruppe 7, hvor onlinedialogen har været omdrejningspunktet, stillet spørgsmålet "Hvorfor?". Navnlig i vores ugentlige møder på Hangouts er bloggen blevet diskuteret. Det er i den forbindelse, kommet mange gode bud og forslag, til bloggens berettigelse, men jeg tumler hele tiden med spørgsmålet: Hvad er det bloggen kan, som jeg ikke kan lave på anden vis? Er dette ikke bare et hypet medie med gammel vin på nye flasker? Eller kan den virkelig bidrage med ny viden/refleksion? Hertil skal lægges de lavpraktiske, daglige udfordringer med manglende devices til eleverne, stor grad af forberedelse (?), servere der ikke vil godkende alle brugere osv. osv. Hvis jeg skal tage kampen op mod det, skal (lærings-) gevinsten være ret lovende! Vil et klassisk skrivehæfte/logbog/dagbog ikke kunne det samme? Det virker altid, åbnes let, skal ikke bruge netforbindelse, skal ikke reservers, der er en konstant, hvor det er muligt at gå tilbage, der kan byttes hæfte, hvis andre skal give feedback o.s.v.  Umiddelbart kunne det godt lyde som om, at jeg stadig er til duplikator, overhead og tavle kridt, hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet. Jeg øver mig i at stille de rigtige spørgsmål, altså "hvorfor". Selvfølgelig er jeg interesseret i, at inddrage nye metoder, som kan gøre undervisningen spændende, øge motivationen hos eleverne og bidrage med større læringsudbytte. Så hvis der er en derude, som har fundet de vise sten udi undervisning og blog, er jeg bestemt lydhør.
Et argument, som ramte mig, var den etiske dimension eller dannelse om man vil. Er det ikke alene et argument, at eleverne lærer om spilleregler, sprogbrug og vaner og uvaner? Når jeg får eleverne i 4. klasse, er mange af dem allerede (storfor-) brugere af nettet i form af sociale medier og spil. Ville det her give god mening at bruge bloggen, så elevene, gerne startende i indskolingen, er vant til at kommentere hinanden på nettet, her i et lukket forum med bestemte mål og opgaver, som kan styres? Tænker, at jeg vil prøve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar